فرهنگی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
سلام علی آل یس سلامی چو بوی خوش آشنایی به وبلاگ صبح امیدخوش آمديد
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



مفيد ترين مطلب را انتخاب كنيد.

مودت اهل بيت
نویسنده : خدیجه
تاریخ : جمعه 4 اسفند 1391

                                  

مهر و محبت با مربی از دیدگاه اسلام 
انسان ذاتاً به محبت گرایش دارد و علاقمند است که مورد توجه و مهرورزی دیگران قرار گیرد ! چون محبت به عنوان یک نیاز اصیل روحی ، در نهاد انسان نهفته است و توجه به آن نیاز ،ازسوی همنوعان ، به زندگی وی حلاوت خاصی می بخشد .
از این رو است که قرآن کریم و ا حادیث اسلامی توجه ویژه ای به این نیازی روحی انسان داشته و راه های تقویت آن را به خوبی بیان کرده اند . آنچه از نظر اسلام مهم است دست یابی به مراتب بالای محبت است که جنبه الهی دارد و موجب تکامل معنوی انسان می شود .
قرآن ضمن تبیین ویژگیهای رفتاری پیامبر اعظم (ص) و یارانش ، عطوفت و مهربانی را از ویژگیهای بارز آنان بر می شمارد ، درسوره فتح آیه 29 می فرماید:« مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أشِدَّاء عَلَی الکُفَّارِ رُحَمَاء بَینَهُم» محمد فرستاده خداست ، و کسانی که با اویند در برابر کفار سخت و شدید در میان خود مهربانند .
تردیدی نیست که این صفت مهر و محبت را اصحاب پیامبر از آن حضرت آموخته ، در رفتار با بکدیگر به اجرا می گذارند ، زیرا رسول خدا (ص) مظهر مهر و رحمت الهی بود و با شرح صدری فوق العاده با مردم برخورد می کرد .از اینجاست که خداوند در باب رسالت آن بزرگوار در سوره انبیاء آیه 107 می فرماید : « وَ مَا اَرسَلنَاکَ إِلَّا رَحمَةً لَّلعَالَمِینَ» ما تورا جزرحمتی برای جهانیان نفرستادیم. سیره و رفتار پیامبر و برخورد آن حضرت با دیگران ، حتی رفتارش با دشمنان اسلام ، مهر و محبت ایشان را نسبت به نوع بشر به روشنی نشان می دهد . بخصوص در باب تعلیم و تربیت .
استفاده از روش محبت ورزی را به متعلمان و متربیان توصیه می کند .
در باره رفتار آموزگار با متعلمان می فرماید :« علِّمو و لا تُعَنِّفُو فانَّ المعلم خیرٌ من المُنِّف» آموزش دهید و در امر آموزش سختگیر نباشید، زیرا معلم بهتر از انسان سختگیر است. همچنین در باره ملایمت ونرمی با شاگردان فرمود :« لَیّنوا لمن تُعلَّمُون و لمن تتعلَّمُون منه »نسبت به کسی که به وی علم می آموزید و یا از او علم فرا می گیرید ، نرم و ملایم باشید. بر این اساس ، مهر ورزی نسبت به فرا گیران از روش های تعلیماتی پیامبر اکرم (ص) است و باید در اجرای فرایند تعلیم و تربیت در جوامع اسلامی مورد توجه قرار گیرد.                                                       
                                   
ـ غرور زدگی ، آفت مهرورزی
                                     امام علی (ع) در فراز اول نامه 50 خطاب به فرماندهان خود می فرماید : 
« اما بعد فان حقاً علی الوالی آلا ییغیره علی رعیته فضل ناله و لاطول خص به أن ما قسم الله له من نعمه دنوا من عباده و عطفاً علی اخوانه » 
بر رهبر و دولت اسلامی واجب است که برتری که به آن دست یافته است و فضیلتی که به او اختصاص یافته ، موجب طغیان نسبت به حقوق مردم نشود بلکه آن فضائل را نعمتهایی مقدر شده از جانب خداوند می باشد که باید موجب نزدیک شدن به بندگان خدا و محبت و مهربانی نسبت به برادران دینی شود .
عشق یعنی مستی و دیوانگی
             عشق یعنی با جهان بیگانگی
                          عشق یعنی شب نخفتن تا سحر
                                 عشق یعنی سجده ها با چشم تر
                                       عشق یعنی سر به دار آویختن
                              عشق یعنی اشک حسرت ریختن
                       عشق یعنی در جهان رسوا شدن
             عشق یعنی مست و بی پروا شدن
       عشق یعنی سوختن یا ساختن
عشق یعنی زندگی را باختن
عشق یعنی انتظار و انتظار
عشق یعنی هر چه بینی عکس یار
       عشق یعنی دیده بر در دمختن
              عشق یعنی در فراقش سوختن
                  عشق یعنی لحظه های التهاب
                        عشق یعنی لحظه های ناب ناب
                            عشق یعنی سوز نی، آه شبان
                                عشق یعنی معنی رنگین کمان
                           عشق یعنی شاعری دلسوخته
                     عشق یعنی آتشی افروخته
             عشق یعنی با گلی گفتن سخن
عشق یعنی خون لاله بر چمن
      عشق یعنی شعله بر خرمن زدن
            عشق یعنی رسم دل بر هم زدن
                  عشق یعنی یک تیمّم، یک نماز
                        عشق یعنی عالمی راز و نیاز
 
 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نمونه سوالات ديني چهارم
نویسنده : خدیجه
تاریخ : جمعه 4 اسفند 1391

 درس اول                             

1 – آیه های زیر را ترجمه کرده و دو پیام برای آن بنویسید .
      یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هوالغنی الحمید
......ای مردم..... شما نیازمندان خداوند هستید .....خدا بی نیاز و ستوده است
 2 – نیازمندی جهان به خداوند را با استدلالی توضیح دهید .
مقدمه اول : ما و این جهان پدیده هستیم و وجودمان از خودمان نیست .
مقدمه دوم : موجوداتی که وجودش از خودش نباشد برای موجود بودن نیازمند دیگری است
نتیجه : پس ما در این جهان در پیدایش و در بقا نیازمند خدا هستیم که ما را پدیدآورد .                                                                      
3 – آیا نیازمندی موجودات به خداوند فقط به مرحله ای پدیدار شدن اختصاص دارد ؟
 پاسخ خود را با ذکر مثال توضیح دهید
خیر –بلکه در تمام مراحل هستی و زندگی به او نیازمندند . رابطه ی وجود داشتن ما با وجود خداوند مانند پرتو های نور با منبع آن است. همانطور که اگر رابطه ی نور با منبع آن قطع شود اثری از نور باقی نمی ماند اگر رابطه ی جهان با خدا قطع گردد دیگر اثری از جهان باقی نخواهد ماند .  
 4 – چرا قرآن کریم خداوند را غنی و سایر مخلوقات را فقیر خوانده است ؟
هرچه انسان در کسب کمالات پیش رود نسبت به دیگران غنی تر و کامل تر می شود اما نسبت به خداوند همچنان فقیر است زیرا خود و همه ی کمالاتش از خدا سرچشمه میگیرد . 
5 – انسان هر قدر به معنای حقیقی کامل تر می شود ...فقر و نیازمندی... خود به خداوند را بهتر درک میکند و ... بندگی و عبودیتشان.... در پیشگاه خداوند قویتر و بیشتر می شود .
 6 – ذات نایافته از هستی بخش                    کی تواند که شود هستی بخش
این شعر چه پیامی دارد ؟
هر چیزی که وجودش از خودش نباشد برای موجود بودن نیازمند به دیگری است
 7 – هیچ یک از پدیده ها نمی توانند به خلق متکی و از غیر خود بی نیاز باشند .
     صحیح          غلط *
8 – پیام آیه شریفه (( و یات به خلق جدید )) کدام مورد است ؟
الف ) حیات مجدد انسان       ب ) ارسال انبیاء الهی         * ج ) خلق موجودات        د) عدل الهی
 9 – کدام انسان فقر خود به خدا را بهتر درک می کند ؟
الف ) هرچه در کسب کمالات بیشتر پیش رود*                 ب ) هر چه دردمند تر و محتاج تر باشد
ج ) خود را با سایر مخلوقات مقایسه کند                        د ) همه ی موارد
 10 – کدام عبارت صحیح است ؟
الف ) هر چیزی برای موجود بودن نیازمند به دیگری است   
* ب ) ما و مجموعه جهان در پدید آمدن نیازمند به دیگری هستیم
ج ) ذات ما و اشیای موجود در عالم مساوی با موجود بودن است        
د ) نیازمندی موجودات به خداوند فقط به مرحله پدیدار شدن اختصاص دارد
 11 – اگر موجود جزء ذات ما قرار داشت ، آنگاه می توانستیم باشیم و می توانستیم نباشیم
صحیح               غلط *
12 – عبارت الله نورالسماوات و العرض بیانگر چیست ؟
اگر اثری از نور وجود روشنایی هستی در آسمانها و زمین مشاهده می شود از خداوند است .
 درس دوم
1 – توحید یعنی چه ؟
به معنای یگا نگی و بی همتایی است .
 2 – مراتب توحید نظری را نام برده و یکی را به دلخواه تعریف کنید ؟
1- توحید ذاتی 2- توحید افعالی 3- توحید صفاتی
 3 – توحید ذاتی یعنی چه ؟ توضیح دهید .
منظور از توحید ذاتی این است که خداوند در ذات خود یکتاست و تنها ذاتی است که از هیچ جهتی به هیچ موجودی نیازمند نیست او تنها مبدا و خالق جهان است . موجودات همه از او هستند و او از چیزی بوجود نیامده است .
 4 – یک دلیل بر اثبات توحید ذاتی بنویسید ؟
اگر چند مبداء و چند خالق برای جهان تصور کنیم هرکدام از آنها را محدود و ناقص فرض نموده ایم زیرا هر یک از خدایان کمالاتی را باید داشته باشند که دیگری آن کمالات را ندارد وگر نه همگی عین همدیگر می شوند و دیگر و چند خدا نیستند ، چنین خدایان ناقصی نیازمند هستند و هر یک به خالق کامل و بی نیازی احتیاج دارد که نیاز او را بر طرف نماید ، در حالی که خدا آنجوری است که نیازمند نباشد پس خدا به معنای موجود بی نیاز فقط یکی باید باشد
 5 – توحید افعالی را تعریف کرده و شاخه های آن را نام ببرید .
خداوند برای اداره جهانی که خود آفریده نیاز به هیچ یک از مخلوقات خود ندارد ، همچنین هیچ مخلوقی در کارهای خویش بی نیاز و مستقل از خدا نمی تواند عمل کند زیرا هر موجودی هر چه دارد از خدا دارد . هر فعلی و هر کاری در جهان متکی به نیرو و قدرت خداست و همه آثاری که از مخلوقات ظاهر می شود به اذن واراده اوست .
1 – توحید در مالکیت  2 – توحید در ولایت   3- توحید در ربوبیت 
 6 – وقتی می گوییم شفا بخشی دارو از خداست ، منظور چیست ؟
که این قدرت و اراده خداوند است که سبب می شود دارو در شفابخشی انسان تاثیرگذار باشد
 7 – شرک افعالی یعنی چه ؟ با ذکر نمونه ای توضیح دهید
اگر کسی تصور کند که مخلوقات در افعال و کارهای خود مستقل از خدا عمل می کنند و خداوند برخی از کارهای جهان را به مخلوقات خود واگذار کرده گرفتار این نوع از شرک شده است . گاهی شرک افعالی بطور مخفی و پنهان وارد اندیشه ی برخی انسانها می شود . بطور مثال : کسی که فکر کند آب و دارو در رفع تشنگی و شفابخشی مستقل از خداوند تاثیر می گذارند به شرک خفی دچار شده است .
 8 – توحید صفاتی یعنی چه ؟
به این معناست که میان ذات خداوند و صفات او و میان صفاتش با یکدیگر جدایی و یگانگی نیست و صفاتش عین ذاتش می باشد .
9 – توحید در ربوبیت را توضیح دهید .
(( رب )) آن صاحب اختیاری است که تدبیر امور به دست اوست . خداوند تنها مالک و ولی جهان است ، بطور طبیعی ، تدبیر و پرورش همه ی مخلوقات را در اختیار دارد . اوست که مخلوقات جهان را تدبیر میکند و بسوی آن مقصدی که برای آنها معین فرموده است ، هدایت می کند و به پیش می برد .
 10 – عالی ترین مرتبه توحید از دیدگاه امام علی ...توحید صفاتی... است .
 11 – آیه شریفه (( افرایتم ما تحرثون ، انتم تزرعونه ام نحن الزارعون )) اشاره به کدام توحید دارد ؟
الف ) ذاتی            ب ) مالکیت             *ج ) ربوبیت            د ) ولایت
 12 – عبارت قرآنی (( ما لهم من دونه من ولی )) بیانگر کدام مرتبه ی توحید است ؟
توحید در ولایت
 13 – آیه شریفه (( قل هو الله احد )) به کدام مرتبه توحید دارد ؟
الف ) صفاتی          *ب ) ذاتی           ج ) افعالی           د ) عملی
 14 – کدام عبارت صحیح است ؟
الف ) خداوند بخشی از ولایت خود را به پیامبر (ص) واگذار کرده است .
ب ) مالکیت انسانها در کنار مالکیت خداوند است
ج ) هرگونه تصرف در جهان حق خداوند و شایسته اوست .*
د ) فرد تدبیر و مدیریت خود و مخلوقات را اصل و اساس برنامه ریزی قرار دهد .
 15 – کدام گزینه بیانگر توحید در ربوبیت است ؟
الف ) انسان در کنار تدبیر الهی برای تدبیر خود حسابی جدا باز کند .
ب ) انسان نقش تدبیر و مدیریت خداوند را فراموش کنید
ج ) موجودات و به خصوص انسان قدرت پرورش و تدبیر ندارند
د ) انسان و تدبیرش همه از آن خدا و تحت تدبیر اوست .*
 16 – اعتقاد به خدایان متعدد ..................... به چشم می خورد
الف ) در اکثر جوامع گذشته  
ب ) در برخی جوامع  *
ج ) در جوامعی که آیین الهی داشته اند
د ) همه ی موارد  
17 – کدام عبارت یا آیه بر توحید افعالی دلالت ندارد .
الف ) ولن یکن کفوا احد*   ب ) مالهم من دونه من ولی    ج ) ولم یکن له شریک فی الملک    د ) لا حول ولاقوۀ الا با الله العلی العظیم
 18 – اعتقاد به اینکه تنها وجود مستقل خداست بیانگر .................... است .
الف ) توحید افعالی      ب ) توحید صفاتی      ج ) توحید عملی       *د ) توحید ذاتی
 درس سوم
1 – آیه زیر را ترجمه کنید و یک پیام برای آن بنویسید ؟
     ان الله ربی و ربکم فاعیدوه هذا صراط مستقیم
ترجمه : همانا خدا پروردگار من و پروردگار شماست پس او را بپرستید این راه مستقیم است .
پیام : توحید عملی نتیجه توحید افعالی است
 2 – پیام آیه شریفه « لیعبدوا الهاً واحداً ؛ فقط خدای یگانه را بپرستید » را بنویسید
بیانگر توحید عملی در بعد اجتماعی است     پیام : دعوت به توحید عملی همراه با نفی طاغوت
 3 – چگونه توحید ذاتی و افعالی ما را به توحید عملی می رساند ؟
پس از شناخت خداوند به عنوان تنها مبداء و آفریننده جهان و تنها سرچشمه خوبیها و زیباییها و آگاهی به اینکه او تنها مالک ، سرپرست ، اداره کننده و تنها تکیه گاه و پشتیبان جهان است ، این نتیجه به دست می آید که تنها وجود شایسته پرستش و اطاعت یعنی تنها معبود واقعی انسانها خداست .
  4 – بر چه مبنایی اطاعت از پیامبر و جانشینان او لازمه توحید عملی است ؟
زیرا حکم و فرمان الهی از طریق رسول خدا (ص) و جانشینان بزرگوار آن حضرت به مردم می رسد و بدون تبعیت و اطاعت از آنان اطاعت از خداوند ممکن نیست
 5 – نقطه مقابل « توحید عملی » چیست ؟ نام برده و مراتب ان را بنویسید .
شرک عملی – شرک جلی ( آشکار ) – شرک خفی ( پنهان )
 6 – شرک جلی و شرک خفی را با ذکر نمونه تعریف کنید ؟
پرستش غیر خداست که به آن شرک جلی گفته می شود – پرستش بتها ، مجسمه های سنگی یا هر چیزی غیر از خدا
انسان به جای تبعیت از خداوند و کسب رضایت او از هوای نفس خود یا دیگری اطاعت کند و کارهایش را برای رسیدن به خواسته های نفسانی و یا خوش آمد دیگران انجام دهد این نوع از شرک را که حتی برای یک مسلمان و مومن هم می تواند رخ دهد شرک خفی می گویند – کسی که فکر کند آب و دارو در رفع تشنگی و در شفابخشی مستقل از خداوند تاثیر می گذارند دچار شرک خفی شده است .
 7 – بعد اجتماعی توحید عملی را تعریف کنید ؟
به معنای یگانه و یکپارچه شدن نظام اجتماعی در جهت خداوند و اطاعت همه جانبه از اوست
 8 – تشابه بعد فردی و بعد اجتماعی توحید عملی را توضیح دهید ؟
اگر کسی که در مسیر توحید عملی گام بردارد به شخصیتی متوازن ، متعادل و زیبا می رسد ، در جامعه ای نیز که در مسیر توحید حرکت کند نه تنها ستمگران و مردم حاکم نمی شوند بلکه روابط فرهنگی و مناسبات اقتصادی نیز به تعادل ، توازن ، هماهنگی و انسجام می رسد و به جامعه ای زیبا تبدیل می شود و عدالت اجتماعی در همه ابعاد آن واقعیت می یابد .
 9 – شخصیت انسان مشرک را توصیف کنید و تشبیه قرآن را در این باره بنویسید ؟
از آنجا که انسان مشرک تحت سلطه تمایلات و خواسته های متضاد نفسانی خود و دیگران قرار دارد فردی است چند شخصیتی با جهتگیری های متفرق و سمت و سو های پراکنده و در خدمت معبود های گوناگون که هر کدام از این معبودها او را به سویی می کشند و درونش ستیزه ای پایان ناپذیر به وجود می آورند و آرامشش را سلب می کنند .
از دیدگاه قرآن انسان مشرک به فردی تشبیه شده است که باید به چند نفر خدمت کند و هر کدام در آن واحد به او فرمان دهند
 10 – امروز پرستش بتها در میان ملتهای متمدن جایگاه ندارد.
           صحیح *                غلط        
11 – بت پرستی و شرک در روزگار ما منسوخ شده است
           صحیح                 غلط  *      
12 – دو مورد از عواملی را که موجب شده که در عصر جدید
 13 – کدام جمله بیانگر توحید عملی در بعد اجتماعی است .
الف ) انسان در امیال و استفاده از زیور آلات فرمان خدا پیش می گیرد
*ب ) روابط فرهنگی و مناسبات اقتصادی به توازن و هماهنگی برسد
ج ) شخص کارهای خود را بر محور خدا تنظیم کند
د ) حاکمان گوناگون در سطوح جامعه مسلط باشند و مسالح خود را بخواهند
 14 - ...توحید...... محور زندگی دینی و ...شرک...... محور زندگی غیر دینی است
 15 – عبارت قرآنی « واجتنبوا الطاغوت » چه پیامی دارد ؟
الف ) امر به توحید عبادی    ب ) امر به توحید نظری   
 ج ) نهی از شرک نظری   * د ) نهی از شرک عملی
 16 – اطاعت ازغیر خدا و انجام کارها برای رضایت دیگری ، بیانگرکدام یک از مراتب شرک است ؟
الف ) شرک افعالی                       ب ) شرک ذاتی     
 ج ) مرتبه اول  شرک  عملی      *د ) مرتبه دوم شرک عملی
 17 – کدام یک از مراتب توحید در اعمال و رفتار انسان است ؟
*الف ) توحید در عبادت      ب ) توحید صفاتی      ج ) توحید نظری       د ) توحید افعالی
 18 – کدام یک از عبارات نماز بیانگر توحید عملی است ؟
الف ) هوالواحد القهار        *ب ) ایاک نعبد و ایاک نستعین      ج ) قل هوالله احد        د ) الله الصمد
 19 – در صورتی توحید نظری میوه خود را می دهد که ...................
الف ) شناخت از توحید عملی در ذهن تثبیت شود
 * ب ) اعتقاد به توحید ذاتی و افعالی در قلب تثبیت شود
ج ) اعتقاد به توحید عملی در قلب تثبیت شود      
د ) شناخت از توحید ذاتی و افعالی در ذهن تثبیت شود
20 – در زندگی انسان امروز بیش از همه کدام مرتبه از توحید مورد غفلت قرار گرفته است ؟
الف ) توحید ذاتی          ب ) توحید صفاتی          * ج ) توحید عملی             د ) توحید نظری
21 – کدام یک از مراتب شرک ممکن است برای فرد مسلمان و مومن رخ دهد ؟
الف ) شرک ذاتی         ب ) مرتبه اول شرک عملی
    ج ) شرک در مالکیت    *د ) مرتبه دوم شرک عملی
22 – مهمترین شعار اسلام چیست ؟           کلمه لااله الاالله
23 – کلمه لااله الاالله بر دارنده توحید .....نظری....... و توحید .....عملی....... می باشد
 24 – به چه دلیل کلمه لااله الاالله بیشتر بر توحید عملی می باشد ؟
زیرا مهمترین شعار اسلام و جامع همه ابعاد توحید است و در بردارنده همه ابعاد شخصیتی یک انسان موحد است
 25 – عبارت ....لااله الاالله........ در بر دارنده همه ابعاد شخصی یک انسان موحدمی باشد
 درس چهارم
1 – خداوند از ما می خواهد به بندگی خدا درآییم ، این خواست را خداوند ................
الف ) با وسوسه های شیطان تحقق می یابد
*ب ) با گرایش فطری در ما و تحقق به وسیله ی پیامبران الهی و کتاب آسمانی
ج ) با نفس اماره و شیطان عملی می کند             د ) همه ی موارد
 2 – معنای یگانه شدن انسان برای خدا چیست ؟       اخلاص در بندگی
 3 – چهار مورد از آثار و ثمرات توحید عملی در زندگی انسان را بنویسید
1 – احساس اطمینان و آرامش روانی 2- زندگی سالم و به دور از فساد 3 – احساس لذت واقعی از زندگی خود   4- نجات از اضطراب ها و دغدغه ها
4 – چهار مورد از برنامه های رسیدن به حقیقت بندگی را نام ببرید
1 – تقویت روحیه حق پذیری   2 – افزایش معرفت به خداوند
  3- راز و نیاز با خداوند و کمک خواستن از او   4- یاد معاد و روز حساب  
5 – افراد حق پذیر چگونه افرادی هستند ( سه ویژگی برای آنان بنویسید )
1 - افراد حق پذیر تابع دلیل هستند و وقتی عقل آنان حقیقتی را یافت به دنبال آن می روند
 2 -  تسلیم حقیقت می شوند  
  3 - به آسانی وارد مسیر بندگی می شوند به سرعت راه موفقیت را می پیمایند
 6 – کدام مورد از ثمرات توحید عملی نیست ؟
الف ) احساس لذت واقعی از زندگی                          ب ) احساس اطمینان و آرامش روانی
*ج ) از خود بیگانگی                                              د ) زندگی سالم و به دور از فساد
 7 – اولین قدم برای ورود به بندگی و صراط مستقیم ...................... است .
الف ) اهتمام به عمل صالح                                    ب ) یاد معاد و روز حساب
*ج ) تقویت روحیه ی     پذیری                               د ) افزایش معرفت به خداوند
 8 – پیام آیه ( عنکبوت – 69 ) « کسانی که در راه ما به تلاش و مجاهدت بپردازند ،
 قطعا راه های خود را به ایشان می نمایانیم » کدام گزینه درست است ؟
الف ) امداد خداوند به تمام مردم                            *ب ) عنایت و هدایت الهی شامل بندگان مومن
ج ) روگردانی خداوند از غیر مومنان                         د ) وعده ی الهی به امداد و هدایت انبیاء خود
9 – چگونه توجه مداوم به معاد و روز حساب موجب تقویت عبودیت در انسان می شود ؟
توجه به این حقیقت که همه ی ما حقیقت جاودانه ای در پیش داریم که کیفیت و چگونگی آن
 در همین جهان بدست خود ما تعیین می شود .
10 – دعوت قرآن کریم به تفکر و تعقل در آیات و نشانه های الهی به مقصود ...معرفت و ایمان به خداوند....است.  
 11 – چگونه افزایش معرفت درتوحید نظری موجب افزایش عبودیت و بندگی مامیشود؟توضیح دهید
به هر میزان که معرفت و ایمان ما به خداوند بیشتر شود و او را عمیق تر بشناسیم انگیزه ی ما برای عبودیت و بندگی نیز افزایش می یابد .
12 – در میان مناجات ها و راز و نیازها ....نماز.... جایگاه ویژه ای دارد
 13 – خداوند خطاب به ........... انجام .......... را برای تقویت حضور او یادآوری می کند
الف ) پیامبر اکرم (ص) – جهاد                   ب ) حضرت نوح (ع) – نماز
ج ) حضرت موسی (ع) – نماز*                      د ) حضرت ابراهیم (ع) – جهاد
 14 – انسان چگونه می توانددارای شخصیت یگانه و یکپارچه در جهت عبودیت و پرستش خدا باشد ؟
زمانی که تمام جهت گیری زندگی سمت و سویی الهی داشته باشد و تمام کارها را فقط برای رضای خدا و تقرب به او انجام دهد و هوای نفس شیطان در وجودش نباشد .
 15 – پیام آیه شریفه « ان الله هو ربی و ربکم فاعبد و هذا صراط مستقیم » را بنویسید
حقیقت صراط مستقیم و دین الهی بندگی خداوند و عبودیت است .
 16 – هدف نهایی که توحید عملی ، انسان را به آن می رساند چیست ؟
الف ) بهشت               ب ) قرب الهی*               ج ) بندگی                د ) تسلیم
 17 – بندگی خدا به صورت یک گرایش ............. در درون انسانها وجود دارد و خداوند به وسیله ............. ما را به سوی آن راهنمایی نموده است .
الف ) فطری – هدایت تکوینی*                          ب ) غریزی – اراده خود
ج ) پیامبران الهی و کتابهای آسمانی                  د ) غریزی – هدایت تکوینی
18 – هر عملی دارای چند جزء می باشد ؟ نام برده و تعریف کنید
دو جزء – اول : نیت که به آن هدف یا قصد نیز می گوییم .         دوم : شکل و ظاهر عمل
19 ) حسن فاعلی  بر حسن فعلی تقدم دارد .       صحیح*                غلط   
 20 – نمونه بارز انسان مخلص از دیدگاه قرآن کیست ؟ چرا ؟
زیرا به درجات بالای اخلاص رسیده بود و توانست در مقابل وسوسه های شیطانی زلیخا همسر عزیز مصر ایستادگی کند .
درس پنجم
1 – توبه گناه را به کمک ....ایمان و عمل صالح .... و ...گناهان را.... به حسنات تبدیل می سازد .
 2 - ................. موجودی است که توانایی ایستادن در برابر موانع خارجی و تمایلات درونی را دارد .
الف ) حیوان              ب ) گیاه                ج ) انسان*              د ) همه موارد
 3 – قیام انسان علیه خود با کدام ویژگی او ارتباط دارد ؟
الف ) تعقل             ب ) بی نهایت طلبی او           ج ) اختیار*                د ) گرایش به نیکی ها
4 – خداوند برای رسیدن ما به رستگاری و سعادت چه الطافی نموده است ؟
او با لطف و مهربانی بی پایان خود همه ی ابزارهای رستگاری و کمال را برای ما مهیا ساخته و کوچکترین همت ما را با پاداش های بزرگ پاسخ می دهد
5 – چگونه چراغ عقل و فطرت آدمی به خاموشی می گراید ؟
گاهی آدمی حرمت خدای خود را می شکند گام در ناسپاسی می گذارد و خود را به گناهانی آلوده می کند و از مسیر رستگاری دور می شود . گاهی نیز حرمت شکنی به تدریج افزایش می یابد و دامنه ی گناه آنچنان گسترده می شود که چراغ عقل و فطرت به خاموشی می گراید در این صورت جهت الهی زندگی عوض می شود و آدمی پشت بخدا بسویی که شیطان وسوسه اش میکند قدم بر می دارد .
 6 – از پرتگاههای خطرناک سقوط در وادی ضلالت ....................
الف ) عدم اعتراض عقل     ب ) بیزاری از شخصیت آلوده    * ج ) توجیه گناه       د ) همه ی موارد
 7 – شدت تخریبی گناهان ..یکسان نیست، برخی گناهان تاثیرشان ضعیف و برخی شدید تر است....
 8 – چهر مورد از گناهان بزرگ را بنویسید
1- دروغ 2- ظلم به مردم 3- پذیرش ظلم و پشتیبانی از ظالم
 4- کسب مال حرام 5- فساد های اخلاقی 6- تهمت
 9 – گناهان :
الف ) زندگی دنیایی فرد را نابسامان می کنند                    ب ) در نسل های آینده او اثر می گذارد
ب ) عذاب های شدید اخروی را در پی دارد                       *د ) همه موارد
 10 – توبه را تعریف کنید         بازگشت بسوی خدا و انجام عمل صالح
11 – اصطلاح توبه در قرآن فقط برای انسانها به کار رفته است .  صحیح               غلط * 
 12 – آیه ی زیر را ترجمه نموده و پیام آن را بنویسید .
فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح فان الله یتوب علیه ان الله غفور رحیم ...پس هر کس توبه کند بعد از ستم کردنش .... و به اصطلاح ...پس بدرستی که خداوند توبه ی او را می پذیرد ؛ همانا خداوند آمرزنده ی مهربان است ....
پیام : انسان گناهکار با انجام توبه می تواند از لطف الهی برخوردار شود .
 13 – با توجه به آیه ی فوق بین گناه و غفران چه مراحلی باید طی شود .
الف ) سه مرحله : توبه – جبران – اصلاح                   ب ) دو مرحله : توبه – اصلاح
ج ) سه مرحله : توبه – پشیمانی از ظلم – اصلاح*          د )  دو مرحله : توبه – آمرزش
 14 – گناه آلودگی است و توبه ....پاکی از آلودگیها..... است .
15 – توبه صرفا یک کار ظاهری و لفظی است و ممکن است به تحول درونی بیانجامد .
 صحیح         غلط*
 16 – با توجه به کلام امام علی (ع) توبه دارای چه مراحلی است ؟ نام ببرید
1- پشیمانی از گذشته 2- تصمیم بر عدم بازگشت به گناه
 3- جبران حقوق ضایع شده ی مردم 4- جبران حقوق الهی
17 – اولین مرحله توبه .............. است
الف ) تصمیم بر عدم بازگشت به گناه                ب ) جبران حقوق ضایع شده
ج ) توبه ی اجتماعی                                    *د ) پشیمانی از گذشته
18 – قدم دوم توبه را نام برده و توضیح دهید
-تصمیم بر عدم بازگشت به گناه – قدم دوم در توبه آن است که شخص تائب ، تصمیم جدی به ترک گناه بگیرد . اظهار ندامت ظاهری و گفتن کلمه ی استغفار در حال تکرار گناه نه تنها پذیرفته نیست بلکه استغفار را بی خاصیت می کند .
 19 – با انجام چه مراحلی عادت به گناه از بین می رود


:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

 

امام صادق (ع) : هرگاه کسی را دوست داشتی او را بدان آگاه ساز ، زیرا اعلام محبت ، محبت را میان شما استوارتر میسازد.  اصول کافی جلد 4 صفحه 459
 

 

از حضرت محمد (ص)  سوال شد کدام همنشین بهتر است ؟ فرمود : کسی که دیدن او شما را به یاد خدا اندازد ، و گفتار او دانش شما را بیفزاید ، و کردار او شما را به یاد آخرت اندازد.  بحارالانوار جلد 74 صفحه 186
 
مولا علی (ع) : دوستان و برادران دینی را به اندازه تقوایشان ( پرهیزکاری و دوری از گناه ) دوست بدارید.  بحارالانوار جلد 74 صفحه 186
 

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
توكل :درس ديني دوم متوسطه
نویسنده : خدیجه
تاریخ : جمعه 4 اسفند 1391

  ده حدیث با موضوع توکل      

 

 
توکل
 
1.امام علی(ع):
توکل بر خداوند، مایه ی نجات از هر بدی و محفوظ بودن از هر دشمنی است.
بحار الانوار 78/79/56
 
2.امام علی(ع):
هر کس به خدا توکل کند، دشواری ها برای او آسان می شود و اسباب برایش فراهم می گردد.
غررالحکم 5/425/9028
 
3.رسول اکرم(ص):
هر کس به خدا توکل کند، خداوند هزینه ی او را کفایت می کند و از جایی که گمان نمی برد به او روزی می دهد.
کنزالعمال 3/103/5693 
 
4.امام صادق(ع):
بی نیازی و عزت به هر طرف می گردند و چون به جایگاه توکل دست یافتند در آنجا قرار می گیرند.
کافی 2/65/3
 
5.امام باقر(ع):
هر کس به خدا توکل کند، مغلوب نشود و هر کس به خدا توسل جوید، شکست نخورد.
جامع الاخبار ص 322
 
6.رسول اکرم(ص):
توکل کردن (به خدا) بعد از به کار بردن عقل، خود موعظه است.
کنزالعمال 3/103/5696
 
7.رسول اکرم(ص):
فال بد زدن شرک است و هیچ کس از ما نیست مگر این که به نحوی دستخوش فال بد زدن می شود، اما خداوند با توکل به او آن را از بین می برد.
سنن ابن ماجه 2/1170/3538
 
8.رسول اکرم(ص):
رسول اکرم(ص) گروهی را که کشت و کار نمی کردند، دیدند و فرمودند: شما چه کاره اید؟ عرض کردند ما توکل کنندگانیم. فرمودند: نه، شما سر بارید.
مسترک الوسائل 11/217/12789
 
9.امام کاظم(ع):
در پاسخ به سوال از آیه ی (( و هر کس به خدا توکل کند او برای وی بس است)) توکل کردن بر خدا درجاتی دارد: یکی از آن ها این است که در تمام کارهایت به خدا توکل کنی و هر چه با تو کرد از او خشنود باشی و بدانی که او نسبت به تو از هیچ خیر و تفضلی کوتاهی نمی کند و بدانی که در این باره حکم، حکم اوست، پس با واگذاری کارهایت به خدا بر او توکل کن و در آن کار ها و دیگر کار ها به او اعتماد داشته باش.
کافی 2/65/5
 
10.رسول اکرم(ص):
خداوند عزوجل می فرماید: هیچ مخلوقی نیست که به غیر من پناه ببرد، مگر این که دستش را از اسباب و ریسمان های آسمان ها و زمین کوتاه کنم، پس اگر از من بخواهد عطایش نکنم و اگر مرا بخواند جوابش ندهم.
امالی طوسی 585/1210
 

 



:: موضوعات مرتبط: دین و زندگی 10 , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ارزوي ماهي!!!!!!!!
نویسنده : خدیجه
تاریخ : پنج شنبه 3 اسفند 1391

 ماهی هم به آرزوی دیرینه اش رسید،


            آرزوی پرواز.  


                      ولی عجب چنگالی داشت عقاب !! 

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تو را قاب می کنم
نویسنده : خدیجه
تاریخ : جمعه 24 دی 1391

تو را قاب میکنم
میگذارم روی طاقچه زندگی ام
و اسمت را میگذارم
تمام وجودم

 



:: موضوعات مرتبط: پيام هاي مهدوي , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
يادگاري شما !!
نویسنده : خدیجه
تاریخ : دو شنبه 25 اسفند 1388

 

 

با سلام !

ايام نوروز با ايام فاطميه مقارن است!

بي ظهور مولا مارا عيد نخواهد بود چه رسد به اين كه دل مولا در سوگ مادرغمين است

به همين مناسبت اين گونه دعاگويتان هستم

شما هم يك دعا به يادگار بگذاريد!!

 

 

آرزویم این است دراین سال جدید!
 
رخت ولباست تقوا !
 
روفت وروب دل پاکت ، مقبول!
 
سکه ی عیدی مولا برسر سفره ی تو!
 
هفت سین دل تو :
 
١) سفر عشق
 
٢)سلامی ز خدا !
 
٣)سبدی از گل نرگس ! گل یاس !مادر خسته ي گلهاي بهار!!
 
٤)سبزه ی سبز دعا ، گره برپنجره مهر وامید مولا!
 
٥)سری از عشق خدا سودایی!
 
٦)سینه ای سرخ ، چو یاقوت ، ز داغ غم دوست! مهدي آن يكه سوار!!
 
٧)سنبل وسوسن وسوری که همه نذر ضریح دل دلدار شود!
 
 
 
تُنگِ ماهی دلت تنگ مباد!
 
سبزه ات سبز !
 
دلت آبادان!
 
شمع شمعدانی قلبت تابان!
 
" العجل " ورد زبانت باشد!
 
تابیاید مولا!
 
تابهاران به بهاران برسد!
 
عید در عید شود!
 
عشق به سامان برسد !
 
خُنَكاي نفس ِعشق ، به یاران برسد !    
   
ان شاالله
 
تاج بخشيان
٢٦/اسفند/١٣٩٢

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

صفحه قبل 1 ... 36 37 38 39 40 ... 41 صفحه بعد

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان صبح امید و آدرس tagbakhshiyan1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار مطالب

:: کل مطالب : 1221
:: کل نظرات : 3317

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 23

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 277
:: باردید دیروز : 1488
:: بازدید هفته : 277
:: بازدید ماه : 4767
:: بازدید سال : 117798
:: بازدید کلی : 419504

RSS

Powered By
loxblog.Com